10 i 11 kwietnia uczniowie Zespołu Szkół Zawodowych im. Elizy Orzeszkowej mieli okazję uczestniczyć w projekcie Biura Nowych Technologii IPN „Ucz się grając”. To immersyjna edukacja historyczna. ZSZ jest pierwszą szkołą w województwie podlaskim, która przystąpiła do tego typu projektu. Inicjatorem działań był Grzegorz Zalewski, wicedyrektor Zespołu Szkół Zawodowych.
REKLAMA
W ramach realizacji projektu szkołę odwiedziła Urszula Gierasimiuk, naczelnik Oddziałowego Biura Edukacji Narodowej IPN w Białymstoku, której towarzyszyli pracownicy biura. Immersyjna edukacja historyczna to nowoczesna technologia VR. „Gra Szyfrów”, pierwszy projekt gamingowy IPN i najnowszy projekt – „Lotnicy” cieszyły się ogromnym zainteresowaniem młodzieży ZSZ. „Gra Szyfrów” jest oparta o historię wojny z bolszewikami, w trakcie której odczytanie szyfrów pozwalało poznać sowieckie plany i rozmieszczenie ich wojsk w 1920 roku, zaś gra „Lotnicy” przybliża losy polskich lotników w czasach II wojny światowej.
Technologia VR fascynuje, stając się powoli nieodzownym elementem edukacyjnym, poszerza możliwości poznawcze, umożliwia uczniom detaliczną percepcję rzeczywistości, poznawanie samolotów oraz specjalistycznego sprzętu używanego przez żołnierzy polskich w czasie wojen.
Projekt „Ucz się grając” rozpoczął się dnia 19 lutego 2024 roku w Dniu Nauki Polskiej, w gdańskim oddziale Instytutu Pamięci Narodowej. Przedstawiono zestawy dziesięciu mobilnych skrzyń zawierających urządzenia do przeprowadzania immersyjnych lekcji historii w oparciu o materiały przygotowane przez IPN. W skład każdej ze skrzyń wchodzi komputer gamingowy, ekran, gogle do wirtualnej rzeczywistości (VR) Meta Oculus Quest II oraz akcesoria niezbędne do ich obsługi. Wspomniany sprzęt umożliwia i ułatwia zapoznanie się z wgranymi do niego immersyjnymi projektami edukacyjnymi stworzonymi przez Biuro Nowych Technologii IPN, do których należą:
„Gra Szyfrów” - akcja gry nawiązuje do wojny polsko-bolszewickiej w 1920 roku. Projekt dostępny jest na PC i VR.
„Lotnicy” – najnowszy projekt gamingowy IPN. Akcja gry przybliża losy polskich lotników z czasów II wojny światowej. Projekt dostępny jest na PC i VR.
„WARSAW RISING – miasto bohaterów” – gra komputerowa, której akcja jest związana z Powstaniem Warszawskim.
„Świadectwo poMOCY” – immersyjna etiuda filmowa przygotowana w technologii VR przedstawiająca losy rodziny Ulmów z Markowej, brutalnie zamordowanej przez Niemców 24 marca 1944 roku za ukrywanie Żydów.
„Szybowcowa ‘87” – immersyjne doświadczenie, dzięki któremu użytkownik przenosi się do lat 80. XX wieku, gdzie w tajnej drukarni umieszczonej w jednym z wrocławskich mieszkań ma szansę zapoznać się z działalnością konspiracyjną.
opr. (orj)
Zdjęcia - ZSZ w Sokółce: